سخنگوی قوه قضاییه سرقت فرش‌های سعدآباد را انکار کرد

اصغر جهانگیر: پرونده سقوط هلی‌کوپتر حامل رئیسی در سازمان قضایی نیروهای مسلح تشکیل شده است

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری هفتگی‌ــ خبرگزاری دانشجو

اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضاییه، در نشست خبری روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد، از تشکیل پرونده برای بررسی علت سقوط هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی و همراهانش، اعتراض امیر تتلو به حکم دادگاه و پیدا شدن فرش‌های مفقودی کاخ سعدآباد خبر داد و آخرین وضعیت پرونده‌های سرقت از بانک ملی، قتل داریوش مهرجویی و همسرش، کوروش کمپانی و شبکه قاچاق دارو را تشریح کرد.

جهانگیر درباره آخرین وضعیت پرونده سرقت از بانک ملی گفت که برای ۱۹ نفر از متهمان این پرونده با اتهام «تحصیل مال نامشروع و سرقت» کیفرخواست صادر شده است. او در پاسخ به سوالی درباره چرایی طولانی شدن این پرونده، گفت که لازم بود ادعاهای مالباختگان راستی‌آزمایی شود و با توجه به اینکه یک طرف پرونده بانک ملی بود، مصالحه بانک با مالباختگان باید به تصویب دادگستری می‌رسید.

سرقت از صندوق امانات بانک ملی ایران خرداد ۱۴۰۱ اتفاق افتاد. سارقان با استفاده از تعطیلات خرداد از ساختمان مجاور وارد بانکی ملی شعبه دانشگاه تهران شدند و ضمن مسدود کردن تمام دوربین‌های مداربسته بانک، محتویات داخل صندوق‌‌های امانات را به سرقت بردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسئولان جمهوری اسلامی نه‌تنها درباره دلایل سرقت از بانک توضیح شفافی ندادند، بلکه تجمع اعتراضی مالباختگان هم با برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی مواجه شد. حالا پس از گذشت حدود دو سال، سخنگوی قوه قضاییه مدعی است که با ۱۴۵ تن از مالباختگان تسویه حساب شده و تنها پنج نفر مطالباتشان را وصول نکرده‌اند. او همچنین گفت که این پرونده در دادگاه کیفری ۱ در حال رسیدگی است.

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده موسوم به «کوروش کمپانی» نیز گفت که تاکنون بیش از هفت هزار نفر شکایتشان را در دادسرا ثبت کردند. او میزان مطالبه این پرونده را ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و وعده داد که قوه قضاییه از همه «ظرفیت‌ها» برای شناسایی اموال مالک کوروش کمپانی و فروش آن‌ها به نفع مالباختگان استفاده می‌کند. 

به گفته سخنگوی قوه قضاییه پرونده‌ای با شکایت دست‌کم ۵۱۸ نفر نیز در رابطه با موبایل موسوی تشکیل شده است.

کوروش کمپانی و مویابل موسوی با ادعای فروش ارزان گوشی‌ موبایل و به نام پیش‌فروش، مبالغ زیادی از مالباختگان گرفتند ولی به تعهداتشان عمل نکردند. مالک کوروش کمپانی متواری شد و مالک موبایل موسوی نیز اکنون به اتهام «اخلال در نظام اقتصادی» بازداشت است.

سخنگوی دستگاه قضایی درباره آخرین وضعیت سرقت فرش‌های کاخ سعدآباد نیز ادعا کرد که برخی فرش‌ها در دستگاه‌های دولتی پیدا شده‌اند. او سرقت فرش‌های سعدآباد را انکار کرد و مدعی شد که این فرش‌ها «بدون رعایت تشریفات قانونی و ضوابط با سهل‌انگاری منتقل شده‌اند و به همین دلیل شائبه سرقت ایجاد شد».

جهانگیر در ادامه ادعاهایش نیز افزود که با «پیگیری‌های بعدی برای پیدا شدن مابقی فرش‌ها نیز اقدام می‌شود».

ماجرای مفقود شدن فرش‌های کاخ سعدآباد به خرداد ۱۴۰۲ بازمی‌گردد؛ وقتی خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، در خبری اعلام کرد فرش‌های نفیس کاخ سعدآباد با وانت از این مجموعه خارج شده‌اند. پس از آن، مسئولان دولت رئیسی مقام‌های دولت قبل را متهم کردند و مقام‌های دولت روحانی انگشت اتهام را به سمت مدیران دولت احمدی‌نژاد گرفتند. در نهایت نیز رسانه‌های حکومتی اعلام کردند که در ماجرای سرقت فرش‌ها پای یک فرد معمم در میان است و این پرونده در دادگاه ویژه روحانیت بررسی می‌شود. با وجود این شواهد، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری روز سه‌شنبه اصل سرقت فرش‌های سعدآباد را تکذیب کرد.

اصغر جهانگیر درباره آخرین وضعیت پرونده امیرحسین مقصودلو ملقب به تتلو نیز گفت که او به حکم دادگاه بدوی اعتراض کرده و پرونده در حال ارسال به دادگاه تجدیدنظر است و پس از حکم دادگاه تجدیدنظر، درباره آن اطلاع‌رسانی می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده مربوط به بازداشت اعضای شبکه موسوم به «قاچاق دارو» نیز گفت که برای هشت نفر از متهمان این پرونده کیفرخواست صادر و پرونده آنان به دادگاه ارسال شده است. او از اطلاع‌رسانی درباره پرونده خودداری کرد و مدعی شد که جزئیات این پرونده را در «وقت مقتضی» اعلام می‌کند.

جهانگیر در عین حال ادعا کرد که «حجم فعالیت شبکه قاچاق دارو به قدری نبوده است که مردم نگران شوند».

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش نیز گفت که این پرونده دارای چهار متهم است که متهم اول به دو بار قصاص، متهم دوم به تحمل ۲۰ سال حبس و شلاق تعزیری، متهم سوم به تحمل ۲۰حبس و متهم چهارم به دلیل نوجوان بودن به پنج سال نگهداری در کانون اصلاح و تربیت محکوم شدند.

او در ادامه افزود که از رای صادرشده فرجام‌خواهی شده و پرونده در دیوان عالی کشور در حال رسیدگی است. سخنگوی قوه قضاییه به صراحت گفت که از اعلام جزئیات بیشتر درباره این پرونده خودداری می‌کند.

مانوش منوچهری، وکیل خانواده مهرجویی، پیش‌تر گفته بود که این پرونده با «ایرادهای اساسی» به مرحله صدور رای رسید، در حالی‌ که خانواده مهرجویی حتی نسخه‌ای از گزارش پزشکی قانونی را هم در اختیار نداشتند.

اصغر جهانگیر در نشست خبری روز سه‌شنبه از تشکیل پرونده‌ای در ارتباط با سقوط هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی در سازمان قضایی نیروهای مسلح خبر داد و گفت که ضابطان در حال جمع‌آوری ادله و گزارش‌های نهایی‌اند و دستگاه قضایی به محض تکمیل تحقیقات، این پرونده را پیگیری می‌کند. او از اطلاع‌رسانی درباره جزئیات پرونده سقوط هلی‌کوپتر رئیس دولت سیزدهم نیز خودداری کرد.